اکتشاف و معدن
حسن بخشنده امنیه؛ امیرحسین رستمی؛ کورش شهریار؛ حمید چاکری؛ مسعود چراغی سیف آباد
چکیده
چکیده یکی از مهمترین پارامترهایی که در یک پروژه تونل سازی شهری باید مورد بررسی قرار گیرد، میزان نشست سطح زمین است. تونل های مترو از مهم ترین زیر ساخت های حمل و نقل شهری هستند. با توجه به عمق کم حفاری مهم ترین عامل, کنترل تغییر شکل ها و نیروهای برشی ایجاد شده برای جلوگیری از نشست حداکثر است تا از آسیب و تخریب سازه های سطحی و زیرسطحی جلوگیری ...
بیشتر
چکیده یکی از مهمترین پارامترهایی که در یک پروژه تونل سازی شهری باید مورد بررسی قرار گیرد، میزان نشست سطح زمین است. تونل های مترو از مهم ترین زیر ساخت های حمل و نقل شهری هستند. با توجه به عمق کم حفاری مهم ترین عامل, کنترل تغییر شکل ها و نیروهای برشی ایجاد شده برای جلوگیری از نشست حداکثر است تا از آسیب و تخریب سازه های سطحی و زیرسطحی جلوگیری شود. تاکنون روش های مختلفی برای تخمین نشست ارائه شده است که به سه دسته روابط تجربی (EMPERICAL METHOD) روابط تحلیلی (ANALYTHICAL METHOD) و روابط عددی (NUMERICAL METHOD) تقسیم می شوند. در این تحقیق با توجه به شرایط ژئومکانیکی محل مورد مطالعه و با استفاده از برداشت های انجام گرفته در رفتارنگاری حین حفر تونل مترو دو قلو توسط TBM رابطه نشست زمین ( s=A_2+s_max/2 ) , نشست ماکزیمم) s_max=A_1-A_2 ( و نقطه عطف ( ⅈ=x_0) بر اساس تابع بولتزمان برای تونل مترو دو قلو اصفهان ارائه شد. کلمات کلیدی: نشست، نشست ماکزیمم، نقطه عطف، روابط تجربی، روابط تحلیلی، روابط عددی، TBM.
حامد اسدیان؛ ابراهیم رحیمی؛ محمد غفوری؛ محمد بشیرگنبدی
چکیده
در سالهای اخیر ابزاربندی سدها در ایران جایگاه ویژهای پیدا کرده است. در پروژههای بزرگ مانند سدهای خاکی و بتنی، نصب و پایش ابزار دقیق، بهویژه در هنگام ساخت و بهرهبرداری، جزو جداییناپذیر پروژههاست. پایداری سد یکی از مهمترین مسائل مربوط به مهندسی ژئوتکنیک است. با توجه به عدم قطعیت متغیرهای ژئوتکنیکی، استفاده از تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
در سالهای اخیر ابزاربندی سدها در ایران جایگاه ویژهای پیدا کرده است. در پروژههای بزرگ مانند سدهای خاکی و بتنی، نصب و پایش ابزار دقیق، بهویژه در هنگام ساخت و بهرهبرداری، جزو جداییناپذیر پروژههاست. پایداری سد یکی از مهمترین مسائل مربوط به مهندسی ژئوتکنیک است. با توجه به عدم قطعیت متغیرهای ژئوتکنیکی، استفاده از تجزیه و تحلیل خطر امری اجتنابناپذیر در پروژههای سدسازی است. در این پژوهش، در ابتدا درستی ابزاربندی نصب شده در سد دوستی مورد ارزیابی قرار گرفته، سپس بر پایه نتایج ابزار دقیق و تحلیلهای عددی به بررسی مقادیر بیشینه نشست، مقادیر تنش قائم موجود در هسته و پدیده قوسزدگی پرداخته شده است. برای انجام تحلیلهای عددی از نرمافزار Geostudio 7.1 استفاده شده که افزون بر انجام آنالیزهای همزمان، قابلیت تحلیل ساخت مرحلهای و انجام تحکیم دو بعدی را دارد. مدلهای رفتاری استفاده شده در آنالیز، مدل الاستیک خطی و مدل رفتاری الاستوپلاستیک کامل مور- کولمب است. از مقایسه نتایج مدلسازی و ابزار دقیق چنین برمیآید که سد دوستی در شرایط پایدار و ایمنی قرار دارد.
فریدون رضائی؛ محمد عیوضی
چکیده
شهر تهران بر روی نهشتههای آبرفتی جوان بنا شده و گسترش سریع شهرنشینی سبب پوشیده شدن نهشتههای کوترنری شده است. افزایش شهرنشینی بدون رعایت مسائل زمینشناسی و ژئوتکنیکی مشکلات فنی، مهندسی و اقتصادی زیادی را در پی داشته است. از آنجا که تکیهگاه همه سازهها بر روی زمین است، بررسی و شناخت ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی لایههای خاک امری ...
بیشتر
شهر تهران بر روی نهشتههای آبرفتی جوان بنا شده و گسترش سریع شهرنشینی سبب پوشیده شدن نهشتههای کوترنری شده است. افزایش شهرنشینی بدون رعایت مسائل زمینشناسی و ژئوتکنیکی مشکلات فنی، مهندسی و اقتصادی زیادی را در پی داشته است. از آنجا که تکیهگاه همه سازهها بر روی زمین است، بررسی و شناخت ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی لایههای خاک امری ضروری است. تعیین پارامترهای مقاومتی و تهیه نقشه ژئوتکنیک محدوده مورد مطالعه امکان مناسبی برای مطالعات مقدماتی پروژههای عمرانی خواهد بود و به مهندسان و طراحان دید کلّی از وضعیت ژئوتکنیک منطقه میدهد. تاکنون مسائل ژئوتکنیکی و زمینشناسی مهندسی در شهرهای ایران به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگرفته، اما در برخی از کشورهای دنیا، نقشههای زمینشناسی مهندسی و ژئوتکنیکی شهری ارائه شده که از نظر اقتصادی، مدیریتی، محیط زیست، ساماندهی، طراحی و توسعه شهری بسیار مفید بوده است. نقشههای پهنهبندی ظرفیت باربری، نشست، روانگرایی، پارامترهای مهندسی خاک و مقاطع زمینشناسی با استفاده از اطلاعات گمانهای در مناطق مختلف جهان در جهت اهداف شهرسازی راه سازی، فضاهای زیرزمینی و غیره تهیه میشود. تحقیق حاضر در راستای تحقق این امر به بررسی و تعیین پهنهبندی ژئوتکنیک منطقه و ارائه مشخصات و پارامترهای مقاومتی و تعیین ظرفیت باربری مجاز و میزان نشست برای تعیین نوع سازه با توجه به مقاومت زمین و یا تقویت زمین برای اعمال بارهای بیش از مقاومت مجاز به دست آمده و میزان نشست تعیین شده و همچنین طراحی پی سازه با توجه به جنس لایههای تشکیلدهنده زمین در ژرفای مختلف، در زمینهای خاور و جنوب خاور تهران در محدوده برگ 1:25000 قلعهمرغی پرداخته است. با توجه به نتایج به دست آمده در این خصوص 6 پهنه شناسایی شده است. پهنههای 3-1 از مقاومت متوسط (3<qa<2)، خوب (4<qa<3) تا بسیار خوب (6 <qa<4)، پهنههای شماره 4 و 5 از مقاومت ضعیف (2<qa<1) تا متوسط (3<qa< 2)و پهنه 6 از مقاومت بسیار ضعیف(1<qa<0) تا ضعیف(2<qa<1)برخوردار است. درشمال منطقه مصالح تشکیلدهنده آبرفت به طور عمده درشتدانه و به تدریج به سمت جنوب ریزتر میشوند و با افزایش ژرفا، میزان مقاومت خاک افزایش مییابد (Rezaei et al., 2007). چگالی (دانسیته) خاک از شمال به جنوب به علت تغییر تدریجی از شن و ماسه به رس کاهش یافته و با افزایش ژرفا، به علت تراکم بیشتر خاک، افزایش مییابد. میزان نشست آنی، با افزایش ژرفا به علت تراکم بیشتر، کاهش یافته است. در مقایسه نتایج مطالعات گذشته با مطالعات فعلی مشاهده شد که در ژرفای نزدیک به سطح زمین (5-0) میزان ظرفیت باربری در مطالعات فعلی کمی بیشتر و میزان نشست کمی کمتر از مطالعات گذشته است ولی در ژرفای پایین، تغییر قابل ملاحظهای مشاهده نشد. به نظر میرسد علت افزایش ظرفیت باربری وکاهش میزان نشست در ژرفای سطحی متأثر از افزایش و تراکم سازهها و افزایش ترافیک در طی سالهای اخیر باشد. با افزایش ژرفا از اثر بارهای اعمال شده کاسته شده و به تدریج مستهلک شده است. میزان مقاومت و نشست هر پهنه در طراحی سازه و انتخاب نوع پی و ژرفای استقرار آن نقش بسزایی دارد.