1. بررسی‌های زمین‌شناسی مهندسی مسیر آزادراه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و GIS (مطالعه موردی: آزادراه قزوین – رشت منطقه رودبار)

مجتبی کمانی؛ علی ارومیه‌ای؛ محمد جورابچی

دوره 24، 95- مهندسی و محیط زیست ، بهار 1394، ، صفحه 47-56

http://dx.doi.org/10.22071/gsj.2015.42149

چکیده
  راه‌ها از جمله طرح‌های مهندسی خطی به شمار می‌آیند که از واحدها و شرایط گوناگون زمین‌شناسی عبور کرده، بنابراین ضرورت دارد که مطالعات زمین‌شناسی مهندسی در طول مسیر راه انجام گیرد. این مطالعات از مرحله انتخاب مسیر راه تا پایان ساخت و بهره‌برداری ادامه دارد. در مرحله انتخاب مسیر راه با حجم زیاد داده‌ها و گوناگونی شرایط مسیر روبه‌رو ...  بیشتر

2. مقایسه روش‌های خوشه‌بندی در تهیه نقشه پتانسیل معدنی در بی‌هنجاری باریکا، آذربایجان غربی

محسن شادمان؛ بهزاد تخم‌چی

دوره 24، 94- زمین شناسی مهندسی و محیط زیست ، زمستان 1393، ، صفحه 67-72

http://dx.doi.org/10.22071/gsj.2015.43118

چکیده
  امروزه تلفیق داده‌های زمین مرجع با استفاده از فناوری سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، به صورت گسترده‌ای به‌کار گرفته می‌شود. در این روش‌ها، تلفیق لایه‌های اطلاعاتی با توجه به‌ کیفیت و کمیت داده‌ها و به‌کارگیری روش‌های وزن‌دهی مناسب صورت می‌گیرد. در پایان با استفاده از روش‌های تقسیم‌بندی مانند روش فواصل هندسی، نقشه پتانسیل معدنی ...  بیشتر

3. بهینه‌سازی مدل دراستیک با استفاده از هوش مصنوعی جهت ارزیابی آسیب‌پذیری آب‌زیرزمینی در دشت مراغه- بناب

اصغر اصغری مقدم؛ الهام فیجانی؛ عطاءالله ندیری

دوره 24، 94- زمین شناسی مهندسی و محیط زیست ، زمستان 1393، ، صفحه 169-176

http://dx.doi.org/10.22071/gsj.2015.43279

چکیده
  ارزیابی آسیب‌پذیری آبخوان به منظور تعیین مناطق دارای پتانسیل آلودگی برای مدیریت منابع آب‌زیرزمینی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق، با استفاده از مدل دراستیک ارزیابی آسیب‌پذیری آب زیرزمینی در آبخوان دشت مراغه- بناب برآورد شده است. در مدل دراستیک از پارامترهای مؤثر در ارزیابی آسیبپذیری سفرۀ آب زیرزمینی شامل ژرفای سطح ...  بیشتر

4. مدل‌سازی منطقه‌ای خطر زمین‌لغزش با استفاده از روش آماری رگرسیون چند متغیره در حوزه آبخیز لاجیم رود ساری

پرویز گرایی؛ کریم سلیمانی؛ سید رمضان موسوی؛ عطا اله کاویان

دوره 19، شماره 73 ، پاییز 1388، ، صفحه 29-36

http://dx.doi.org/10.22071/gsj.2010.57197

چکیده
  در حوزه‌های شمالی ایران ترکیب عوامل طبیعی و انسانی باعث تشدید پدیده زمین‌لغزش و خسارات زیاد ناشی از آن شده است. لزوم بررسی و تحقیق در خصوص این پدیده، عوامل مؤثر در وقوع آن و همچنین شناسایی مناطق حساس برای پیشگیری یا اجتناب از خسارات ناشی از آن به خوبی احساس می‌شود. در مراحل اولیه این تحقیق، پس از بررسی‌های میدانی، مرور مطالعات انجام ...  بیشتر