حمید بهرامی؛ علی ارومیه ای؛ مرتضی احمدی؛ سمانه سلیمانی
چکیده
بررسی پایداری فضاهای زیرزمینی پیش از حفاری و با توجه به میزان تغییرشکلهای نهایی، از ملزومات طراحی است. در مدلسازیهای مختلف یا تحلیلهای تجربی، محدوده اطراف بخش حفر شده به شکل یک پارچه بهصورت محیط پیوسته یا ناپیوسته، مدل و تحلیل میشود. به نظر میرسد در حفاری انفجاری به علت تخریبی که بسته به نوع انفجار، جنس توده سنگ و غیره ...
بیشتر
بررسی پایداری فضاهای زیرزمینی پیش از حفاری و با توجه به میزان تغییرشکلهای نهایی، از ملزومات طراحی است. در مدلسازیهای مختلف یا تحلیلهای تجربی، محدوده اطراف بخش حفر شده به شکل یک پارچه بهصورت محیط پیوسته یا ناپیوسته، مدل و تحلیل میشود. به نظر میرسد در حفاری انفجاری به علت تخریبی که بسته به نوع انفجار، جنس توده سنگ و غیره رخ خواهد داد، ناحیه پیرامونی یکپارچه نباشد. در این تحقیق، ناحیهای تخریب یافته به نام "هاله خرد شده" در اطراف تونل در نظر گرفته شد تا مدلسازی در دو حالت یکپارچه (بدون وجود هاله خردشده) و بار دیگر با اعمال هاله خرد شده در اطراف آن انجام شود. روش المان مجزای سه بعدی که نسبت به دیگر روشهای عددی، از همخوانی بیشتری با محیط ناپیوسته توده سنگ برخوردار است، انتخاب و با استفاده از نرم افزار 3DEC 4.0، به مدلسازی تغییرات ناشی از پیشروی پرداخته شد. مطالعه موردی تونل گاوشان که در حدود کیلومتر 10 از دهانه ورودی در گابروهای سری افیولیتی با پارامترهای مقاومتی به نسبت خوب حفر شده، انجام شد. شرایط مناسب نصب ابزار دقیق و از سویی عدم اجرای پوشش بتنی در بخش یاد شده باعث ثبت بهینه رفتار طبیعی زمین در این ناحیه شده و کنترل دقیقتر نتایج را فراهم شده است. بررسی خروجیها حاکی از همخوانی بیشتر مدلی که اطراف آن هاله خرد شده اعمال شد با نتایج ابزاردقیق است.