رمضان رمضانی اومالی؛ ناصر حافظی مقدس؛ کژال حیدری
چکیده
ریزش سنگی یکی از انواع متداول ناپایداریهای دامنهای در نواحی کوهستانی است و وجه تمایز آن با دیگر ناپایداری ها سرعت بالا و رخداد ناگهانی آنهاست. به همین دلایل ریزش سنگی از جمله ویرانگرترین حرکتهای تودهای به شمار میرود و سبب از بین رفتن جان انسانها و ایجاد خسارات سنگین میشود. در این پژوهش پایداری دامنههای سنگی ارتفاعات ...
بیشتر
ریزش سنگی یکی از انواع متداول ناپایداریهای دامنهای در نواحی کوهستانی است و وجه تمایز آن با دیگر ناپایداری ها سرعت بالا و رخداد ناگهانی آنهاست. به همین دلایل ریزش سنگی از جمله ویرانگرترین حرکتهای تودهای به شمار میرود و سبب از بین رفتن جان انسانها و ایجاد خسارات سنگین میشود. در این پژوهش پایداری دامنههای سنگی ارتفاعات تپال در شمال باختری شهر شاهرود مورد تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور نقشه زمینشناسی 10000/1 منطقه تهیه و مطالعات درزه نگاری در 12 مقطع انجام شد و با استفاده از این دادهها ناپایداری دامنهای به دو روش استریوگرافیک توسط نرم افزار Dips 5.103 و شبیهسازی تعادل حدی توسط نرم افزار Swedge 4.078 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان از پایداری دامنهها در شرایط استاتیک و ناپایداری آنها در شرایط دینامیک دارد. در صورت رخداد شرایط بحرانی (بارشهای شدید و متوالی و رخداد زمینلرزههای شدید) قطعات سنگی به شدت ناپایدار خواهند بود و خطری جدی برای پایین دست ایجاد خواهند کرد. همچنین سازوکار ریزش سنگی با استفاده از نرمافزار Rocfall 4.039 شبیهسازی، سپس نتایج آن وارد نرمافزار Arc GIS 9.3 و به صورت پهنههای با درجات مختلف خطر نشان داده شد. پس از روی هماندازی نقشه کاربری اراضی منطقه و نقشه پهنهبندی خطر، مشخص شد که جاده سلامتی، جاده کاج و حواشی آن، مزار شهدای گمنام، هتل جهانگردی و بخشهایی از پارک آزادی، مناطق مسکونی پایین دست جاده سلامتی و مجتمع تفریحی آبشار در محدوده خطر قرار گرفتهاند.
ندا قاضی پور؛ علی ارومیهای؛ ایمان انتظام؛ فرهاد انصاری؛ مرتضی پیروز
چکیده
ناپایداری دامنهها و ریزشهای سنگی همواره از خطرات اصلی در مسیر جادهها در مناطق کوهستانی بوده و جاده کرج- چالوس از این خطر مستثنی نیست. به منظور ارزیابی خطر سنگریزش در مسیر راهها، روشهای متعددی وجود دارد که در این تحقیق از روش محاسبه مخروط افت استفاده شده است. در این روش، متناسب با ابعاد هندسی و شیب دامنه، نحوه حرکت سنگریزش و میزان ...
بیشتر
ناپایداری دامنهها و ریزشهای سنگی همواره از خطرات اصلی در مسیر جادهها در مناطق کوهستانی بوده و جاده کرج- چالوس از این خطر مستثنی نیست. به منظور ارزیابی خطر سنگریزش در مسیر راهها، روشهای متعددی وجود دارد که در این تحقیق از روش محاسبه مخروط افت استفاده شده است. در این روش، متناسب با ابعاد هندسی و شیب دامنه، نحوه حرکت سنگریزش و میزان گسترش و پراکندگی آنها در طول دامنه و در نهایت تأثیری که روی مسیر راه میگذارد، بررسی میشود. با استفاده از دادههای رقومی و با بهرهگیری از نرم افزارهای تخصصی، مناطق مستعد سنگریزش در طول مسیر راه شناسایی شدند. خطر سنگریزش برای شیب دامنهها و برای دو زاویه بحرانی محاسبه شده و نتایج به صورت نقشههای پهنههای خطر سنگریزش ارائه شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که خطر سنگریزش رابطه مستقیمی با شیب دامنههای سنگی و شرایط توپوگرافی آن دارد. همچنین نوع سنگ در گسترش و شکلگیری جابهجایی سنگریزشها نقش مهمی ایفا میکند.