ضرورت بازنگری سرفصل ‎های آموزشی و پژوهشی دانشکده‎ های زمین‎ شناسی جهت رویکرد به کاربردهای تکنولوژیکی در صنایع (با نگرش ویژه به فناوری تونل ‎سازی مکانیزه)

وحید جودکی؛ رسول اجل لوئیان؛ جعفر حسن پور

دوره 28، شماره 112 ، شهریور 1398، ، صفحه 3-12

https://doi.org/10.22071/gsj.2018.96181.1238

چکیده
  در پروژه‎های عظیم تونل‎سازی مکانیزه نیز نیاز به مطالعات گسترده زمین‎شناسی است. این مطالعات نیازمند دانش کافی از حوزه‎های مختلف زمین‎شناسی است. در این پژوهش دیدگاه فارغ‎التحصیلان گرایش زمین‎شناسی مهندسی، پیرامون تجربیات آموزشی و صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل تمامی ...  بیشتر

تأثیر آب‌های شور بر تغییر ویژگی‌های مهندسی ماسه‎سنگ‌ها

زینب جورکش؛ رسول اجل‎لوئیان؛ امیرحسین صادقپور؛ محمدجواد کلانتر هرمزی

دوره 26، شماره 104 ، شهریور 1396، ، صفحه 251-260

https://doi.org/10.22071/gsj.2017.50276

چکیده
  در این پژوهش تأثیر شوری بر ویژگی‎های مهندسی ماسه‌سنگ‌ها بررسی شده است. بدین منظور دو نوع ماسه‎سنگ مربوط به تکیه‌گاه و سنگ‌چین محافظ سد ونیار (در استان آذربایجان شرقی) و سه نوع آب (آشامیدنی، نیمه‌شور و شور) برای اشباع ماسه‎سنگ‎های اشاره شده مورد استفاده قرار گرفت. آزمایش‌های جذب آب، مقاومت تراکمی تک‌محوری، بار نقطه‌ای، ذوب ...  بیشتر

اکتشاف و معدن
بررسی اشکال انحلالی سطحی و میزان توسعه آب زیرزمینی در ساختگاه قطعه 4 تونل قمرود

وحید جودکی؛ فرشاد کوهیان‏ افضل؛ علی عالی‎انوری؛ رسول اجل ‏لوئیان؛ عبداله سهرابی‏ بیدار

دوره 26، شماره 103 ، خرداد 1396، ، صفحه 29-40

https://doi.org/10.22071/gsj.2017.46725

چکیده
  قطعه 4 تونل قمرود در پهنه سنندج- سیرجان قرار گرفته است. در این محدوده به دلیل وجود گسل‌های فراوان، نواحی خرد ‌شده و همچنین گسترش قابل‌ توجه حوزه آبریز جریان‌‌های فرعی و اصلی در سطح زمین، تونل با خطر هجوم آب زیرزمینی روبه‎رو بوده است. از سوی دیگر به دلیل برخی محدودیت‎ها مانند روباره زیاد تونل (در برخی نقاط تا حدود 600 متر) و نبود امکان ...  بیشتر

نقش شرایط زمین‎شناسی و سنگ‎شناسی سازندها در رخداد مخاطرات حفاری (مطالعه موردی تونل قمرود)

وحید جودکی؛ رسول اجل ‏لوئیان

دوره 25، شماره 97 ، آذر 1394، ، صفحه 151-162

https://doi.org/10.22071/gsj.2015.41403

چکیده
  در مطالعه موردی حاضر به دلیل روباره زیاد تونل قمرود (در برخی نقاط تا حدود 600 متر) و همچنین وجود پهنه‌های گسلی و خرد شده فراوان در مسیر طرح، عملیات حفاری با مخاطرات لهیدگی و ریزش توده‏سنگ‌ها روبه‌رو شد. در قطعه‌های 3 و 4 این تونل، مجموعه این عوامل، سبب توقف‌های مکرر و طولانی‏مدت ماشین‏ حفار تمام‌مقطع (حدود 600 روز) شد. محدوده عملیاتی ...  بیشتر