زمین شناسی محیط زیست و مهندسی
بررسی نقش دو فرایند دیاژنزی دولومیتی شدن و سیمان انیدریتی در رفتار مکانیکی سنگ‌های کربناته سازند کنگان (میدان گازی پارس جنوبی، خلیج فارس)

شیرین سامانی؛ علی ارومیه‌ای؛ امیرحسین عنایتی؛ ایماندخت مصطفوی؛ میشا پزشکی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 81-94

https://doi.org/10.22071/gsj.2023.390129.2072

چکیده
  فرایندهای دیاژنزی در سنگ‌های کربناته مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر ویژگی‌های این نوع مخازن هستند. همچنین با توجه به اهمیت شناخت ویژگی‌های مکانیکی سنگ مخزن‌ها در مدل‌سازی ژئومکانیکی و کاربرد آن یافتن نحوه تاثیرگذاری فرایندهای دیاژنزی بر این ویژگی‌ها نیز ضروری است. در این پژوهش به بررسی نحوه اثرگذاری دو فرایند دیاژنزی دولومیتی ...  بیشتر

اکتشاف و معدن
اثر تراکم درزه بر سرعت سیر موج طولی

یعقوب زارعی؛ علی ارومیه‌ای؛ محمدرضا نیکودل

دوره 29، شماره 115 ، خرداد 1399، ، صفحه 151-162

https://doi.org/10.22071/gsj.2019.151144.1546

چکیده
  در این پژوهش آزمایشگاهی اثر تراکم درزه (تعداد و فاصله‌داری) بر سرعت موج طولی در سنگ‌های آذرآواری مورد بررسی قرار گرفته است. پس از تعیین مشخصات فیزیکی، اندازه‌گیری سرعت موج طولی (Pressure or Longitudinal wave) بر روی نمونه‌‌های سنگ بکر انجام شد. در ادامه با ایجاد 1 درزه‌ مصنوعی در نمونه‌ها، آزمون سرعت موج تکرار شد. این عمل تا ایجاد 5 درزه و با دو ...  بیشتر

اکتشاف و معدن
ارزیابی نقش فشار تزریق در فیلتراسیون دوغاب‌های پایه سیمانی در چند مثال از سنگهای نرم

محمد حسن نظری؛ علی ارومیه‌ای

دوره 28، شماره 110 ، اسفند 1397، ، صفحه 89-96

https://doi.org/10.22071/gsj.2017.89420.1159

چکیده
  عوامل متعددی در فیلتر‌شدن دوغاب‌های سیمانی نقش دارند که در چند دسته قابل ارزیابی هستند. این عوامل مهم و اساسی شامل خصوصیات رفتاری دوغاب، سیمان و مصالح تزریق، محیط تزریق و اندرکنش دوغاب با آن و فشار تزریق می‌باشند. در بین عوامل بالا، تحقیقات کمتری در مورد نقش فشار تزریق در فیلتر شدن دوغاب دیده می‌شود. تحقیق نشان می‌دهد، سرعت افزایش ...  بیشتر

اکتشاف و معدن
ارزیابی خطر روانگرایی در مسیر خط 2 مترو رشت با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی

علی ارومیه‌ای؛ الهه السادات رضوی؛ وحید باقری

دوره 26، شماره 103 ، خرداد 1396، ، صفحه 227-236

https://doi.org/10.22071/gsj.2017.46612

چکیده
  شهر رشت مرکز استان گیلان و یکی از کلان‌شهرهای ایران در حاشیه جنوبی دریای خزر به شمار می‌آید. از دیدگاه زمین‌شناسی، این شهر در شمال پهنه ساختاری البرز و در پهنه رسوبی گرگان- رشت جای گرفته است. گسل‌های بسیاری در این منطقه وجود دارند و تأثیر‌گذارترین آنها، گسل خزر است که می‌تواند بیشینه شتاب لرزه‌ای معادل g 3/0 را برای یک زمین‎لرزه ...  بیشتر

ارزیابی توان فرسایش پذیری و رسوب‌گذاری در محدوده بندر‌انزلی

علی ارومیه‌ای؛ افشین کریم‌خانی

دوره 18، شماره 69 ، آذر 1387، ، صفحه 44-55

https://doi.org/10.22071/gsj.2009.57537

چکیده
       فرسایش و رسوب‌گذاری پدیده‌هایی طبیعی هستند که تغییرات پیوسته‌ای در سطح زمین به وجود می‌آورند. این تغییرات می‌تواند مسائلی در راه توسعه و گسترش فعالیت‌های عمرانی در مناطق ساحلی از جمله ناحیه بندرانزلی موجب شود. بنابراین به منظور ارزیابی توان فرسایش پذیری منطقه عوامل اصلی مؤثر شناسایی شدند و بر اساس استفاده از روش ...  بیشتر

ارزیابی پتانسیل روانگرایی پی‌آبرفتی ساختگاه سد مخزنی چپرآباد بر اساس نتایح آزمایش نفوذ استاندارد (SPT)

قدرت برزگری؛ علی ارومیه‌ای

دوره 17، شماره 68 ، شهریور 1387، ، صفحه 56-67

https://doi.org/10.22071/gsj.2009.57838

چکیده
  یکی از دلایل برجسته ویرانی سازه‌های مهندسی در حین زمین‌لرزه، گسترش پدیده‌ روانگرایی در پی‌های خاکی با مصالح غیرچسبنده و اشباع است. عـلل خرابی در اثر پدیده روانگرایی شامل 1) کاهش ظرفیت بارب‍ــری، 2) نشست زیـاد (غیرمجاز)، 3) گسترش جانبی، 4) جریان خاک و 5) نوسان زمین است. پتانسیل روانگرایی پی‌‌های خاکی به مشخصات موج ناشی از زمین‌لرزه، ...  بیشتر

ارزیابی ویژگیهای مهندسی سنگها و پیشنهاد معیار انتخاب مصالح سنگی برای احداث موج‌شکنهای توده‌سنگی در سواحل جنوبی ایران

مهدی تلخابلو؛ ناصر حافظی مقدس؛ محمدرضا نیکودل؛ علی ارومیه‌ای؛ مهدی شفیعی‌فر

دوره 17، شماره 66 ، اسفند 1386، ، صفحه 86-107

https://doi.org/10.22071/gsj.2008.57641

چکیده
  مصالح سنگی، از جمله مصالح طبیعی هستند که در ساخت انواع سازه‌های حفاظتی سواحل، بویژه موج‌شکنهای توده‌سنگی به کار می‌روند. ویژگیهای مهندسی سنگها، از جمله دوام و مقاومت آن در برابر عوامل مخرب و مهاجم حاکم بر محیطهای دریایی، از مهم‌‌ترین ویژگیهایی است که مصالح مورد استفاده در ساخت سازه‌های دریایی باید از آن برخوردار باشند. دوام، ...  بیشتر

استفاده از نظریه مخروط افت در ارزیابی خطر سنگ‌ریزش در مسیر جاده چالوس (پل زنگوله ـ مرزن آباد)

ندا قاضی پور؛ علی ارومیه‌ای؛ ایمان انتظام؛ فرهاد انصاری؛ مرتضی پیروز

دوره 17، شماره 66 ، اسفند 1386، ، صفحه 160-169

https://doi.org/10.22071/gsj.2008.57654

چکیده
  ناپایداری دامنه‌ها و ریزشهای سنگی همواره از خطرات اصلی در مسیر جاده‌ها در مناطق کوهستانی بوده و جاده کرج- چالوس از این خطر مستثنی نیست. به منظور ارزیابی خطر سنگ‌ریزش در مسیر راهها، روشهای متعددی وجود دارد که در این تحقیق از روش محاسبه مخروط افت استفاده شده است. در این روش، متناسب با ابعاد هندسی و شیب دامنه، نحوه حرکت سنگ‌ریزش و میزان ...  بیشتر