%0 Journal Article %T پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش با استفاده از روش‌های آماری (منطقه پیشکوه، شهرستان فریدون‌شهر) %J فصلنامه علمی علوم زمین %I سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور %Z 1023-7429 %A شیرانی, کورش %A سیف, عبدالله %D 2012 %\ 11/21/2012 %V 22 %N 85 %P 149-158 %! پهنه‌بندی خطر زمین‌لغزش با استفاده از روش‌های آماری (منطقه پیشکوه، شهرستان فریدون‌شهر) %K پهنه بندی %K زمین لغزش %K سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) %K روش آماری دو متغیره %K تراکم سطح %K ارزش اطلاعات %R 10.22071/gsj.2012.54030 %X پهنه­بندی خطر زمین­لغزش با روش­های متفاوتی صورت می­گیرد و بسیاری از این روش­ها بر اساس شرایط ویژه مناطق مورد بررسی، بنا می­شود. در این نوشتار،  ابتدا منطقه پشتکوه (شهرستان فریدون­شهر) به‌وسعت تقریباً 77646 هکتار واقع در باختر استان اصفهان انتخاب شد. سپس با استفاده از عکس­های هوایی، تصاویر ماهواره­ای (ETM+2002)،  نقشه­های زمین­شناسی تهیه‌شده و بررسی­های میدانی، نقشه پراکنش زمین­لغزش­ها تهیه شد. همچنین با استفاده از بررسی­های میدانی و مرور مطالعات انجام شده در مناطق مشابه با حوضه­های کارون شمالی و دز علیا و نقشه‌های موضوعی موجود، اقدام به بررسی و تعیین 8 عامل عمده مؤثر در رخداد زمین­لغزش شامل شیب، جهت شیب، سنگ‌شناسی، کاربری اراضی، بارندگی، فاصله از جاده، گسل، آبراهه و نقشه­های لازم در مقیاس 1:50000 شد. به منظور بالا بردن دقت، سرعت و سهولت تحلیل، تمامی اطلاعات مکانی و توصیفی وارد نرم‌افزار ArcGIS شد. پس از تهیه لایه­های اطلاعاتی و وزن‌دهی به عوامل مؤثر با استفاده از نقشه پراکنش زمین­لغزش، اقدام به تهیه نقشه­های پهنه­بندی خطر زمین­لغزش با دو روش آماری دومتغیره تراکم سطح (Density Area) و ارزش اطلاعات (Information Value) کرده و نتایج مورد ارزیابی قرار گرفتند. با افزایش شاخص نسبت تراکمی­(Dr) (به منظور مقایسه بین پهنه­های خطر) در هر دو روش پهنه­بندی خطر لغزش، درجه خطرافزایش می‌یابد و تفکیک‌پذیری بین رده‌های پهنه‌های خطر قابل قبول و افزاینده است. شاخص‌های مجموع کیفیت (Qs) و دقت (P) (برای مقایسه روش‌ها با ­همدیگر) به ترتیب برای روش ارزش اطلاعات (Information Value) 65/0 و 034/0 و برای تراکم سطح (Density Area) 56/0 و 028/0 بوده که نمایانگر آن است که روش ارزش اطلاعات (Information Value)  نسبت به  روش تراکم سطح (Density Area)  در پهنه‌بندی خطر زمین­لغزش، دارای برتری و مطلوبیت بهتری است. %U http://www.gsjournal.ir/article_54030_8e784d601f22dfe51a71e53f88544802.pdf