سخن سردبیر

چکیده

فصلنامه علوم زمین در 28 آذرماه 1399 یکی از اعضای بسیار ارزشمند هیات تحریریه خود را بر اثر دچارشدگی به بیماری کورونا از دست داد. این رویداد تلخ، جامعه زمین‏ شناسی ایران را بسیار بهت ‏زده و سوگوار کرد. دکتر قاسمی ‏نژاد چه از دیدگاه علمی و چه از دیدگاه اخلاقی، الگوی همکاران و دانشجویان خود بود و به همین روی جای خالی او، که پشتوانه سال‏ ها پندار نیک، تلاش و سختکوشی را در پیشینه زندگی کوتاه اما پربار خود داشت، به شدت حس می‏ شود.
اعضای هیات تحریریه فصلنامه علوم زمین به پاسداشت منش نیکو و جایگاه علمی بی‏ مانند دکتر ابراهیم قاسمی ‏نژاد رایینی، این شماره از مجله را به روان پاک و سترگ او پیشکش می‏ کنند، یادش را گرامی می‏ دارند و آرزوی تندرستی و آرامش برای خانواده و فرزند نازنینش دارند. دکتر قاسمی ‏نژاد افزون بر همکاری در هیات تحریریه فصلنامه علوم زمین و چند مجله علمی دیگر، سردبیری مجله بین ‏المللی گرانسنگ ژئوپرشیا را نیز بر عهده داشتند و با تدبیر علمی و نظمی که در کار خود داشتند، توانستند این مجله را به یکی از انتشارات علمی ارزشمند دنیا تبدیل نمایند که باعث افتخار جامعه علوم زمین ایران است.
در ادامه، زندگینامه این استاد بزرگوار و گوشه ‏هایی از دستاوردهای علمی ایشان به خوانندگان فصلنامه پیشکش می‏ شود.
دکتر ابراهیم قاسمی ‏نژاد رایینی یکم فروردین ماه سال 1340 خورشیدی در سیرجان به دنیا آمدند و دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را در همان شهر گذراندند. ایشان تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را به ترتیب در سال ‏های 1364، 1368 و 1374 در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی) تهران و دانشگاه ساسکاچوان کانادا به پایان رساندند و از سال 1374 به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران در آمدند. از دکتر قاسمی ‏نژاد فرزندی (امیرحسین) به یادگار مانده است که در حال گذراندن آخرین مراحل تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران هستند. همسر ایشان در زمینه راستگویی و منش نیک در زندگی از ایشان به عنوان انسانی بی‏ مانند یاد می ‏کنند. به راستی که انسانی شریف و فرهیخته چون دکتر قاسمی‏ نژاد در وجود همسر، فرزند، دانشجویان و آثار علمی گرانسنگ خود به زندگی در میان ما ادامه خواهد داد. بخش‏ هایی از انتشارات ایشان در پیوست ارایه شده است.



هیات تحریریه فصلنامه علوم زمین
شهریورماه 1400