سخن سردبیر

نویسنده

پژوهشکده علوم زمین، سازمان زمین‏ شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران

چکیده

فصلنامه علوم زمین با گذشت 31 سال از انتشار نخستین شماره خود در پاییز سال 1370، پویا و پرانگیزه به سی و سومین سال حضورش در جامعه علوم زمین کشور وارد می‌شود. پیروزی فصلنامه در انتشار مقاله‌های دانشی ارزشمند و گردآوردن جامعه مخاطبان علاقمند، وامدار تلاش و همراهی صمیمانه چندین گروه است که بایسته است از همه آنان سپاسگزاری کنم.
نخست از سردبیران و مدیران مسئول گرامی فصلنامه که از آغاز تا کنون بار سنگین هماهنگی‌های علمی و اداری را به دوش کشیده‏‌اند و هر روز بر دارایی دانشی آن افزوده‌‏اند یاد می‏‌کنم؛ به ویژه شادروان دکتر ناصر خویی و شادروان دکتر محمود احمدزاده هروی؛ آقایان دکتر منوچهر قرشی، دکتر محمدهاشم امامی، مهندس محمدتقی کره‌ای و دکتر علیرضا شهیدی.
شورای نویسندگان فصلنامه که سال‏ها با همه دشواری‌ها وقت خود را به فصلنامه داده‏‌اند، باعث افتخار و اعتبار فصلنامه هستند: آقایان دکتر سیدعلی آقانباتی، جمشید افتخارنژاد، مانوئل بربریان، مرتضی جمالی، جمشید حسن‏‌زاده، محبوبه حسینی‌‏برزی، جهانبخش دانشیان، حسین رحیم‌پوربناب، محمدرضا رضایی، شادروان مصطفی زاهدی، فریدون سحابی، کاظم سیدامامی، مصطفی شهرابی، منوچهر صدرزاده، شادروان منصور علوی‌نایینی، مجید قادری، حبیب‌اله قاسمی، شادروان ابراهیم قاسمی‌‏نژاد، محمدرضا قیطانچی، محمدحسن کریم‏‌پور، جعفر کیمیاقلم، محمد لطفی، سروش مدبری، حسین معماریان، محمدعلی ملاک‌‏پور، حمید نظری، علاءالدین واعظ ‏لاری و محمدولی ولی‌‏زاده.
سپاس ویژه من به داوران دلسوز و دانشمند ماست که بدون همیاری آن‏ها فصلنامه به چنین پایه‌‏ای نمی‏‌رسید. بیش از چهارصد داور فصلنامه با روی باز، کار ارزشیابی علمی و ویرایش علمی مقاله‏‌ها را با شکیبایی انجام می‌دهند. گاهی یاری این استادان گرامی در بهبود نوشتارهای علمی دانشجویان فراتر از گروه راهنمایی و مشاوره پایان‏‌نامه بوده است، که شایان سپاس صمیمانه است.
همکاران من در دفتر فصلنامه نیز که دلسوزانه، شکیبا و با تلاش شبانه‌‏روزی در ساعات اداری و غیراداری، تلاش می‏‌کنند فرایندهای داوری، ویراستاری، صفحه‌آرایی و انتشار مقاله‌‏ها در کمترین زمان ممکن صورت بگیرد، از پایه‌های استوار فصلنامه هستند که صمیمانه از آن‏ها سپاسگزارم: خانم‏‌ها مریم طالبی، نرگس غمامی، زینب منوچهری و معصومه نوروزی.
در پایان، از شما نویسندگان گرامی و خوانندگان نازنین فصلنامه سپاسگزاری می‌کنم که این نشریه را به عنوان پایگاهی برای داد و ستد دانشی خود برگزیده‌‏اید و به آن یاری می‏‌رسانید.
نوروز بر همه شما گرامیان فرخنده باد. با آرزوی بهترین‌ها برای شما و دیگر مردمان ایران‌‏زمین که شایسته خوبی‌ها هستید.
 

محمدرضا قاسمی
یکم  فروردین 1402