نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 گروه زمینشناسی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 گروه زمینشناسی مهندسی، سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران
4 دانشکده زمینشناسی، دانشگاه تهران
چکیده
ناپایداری دامنهها و ریزشهای سنگی همواره از خطرات اصلی در مسیر جادهها در مناطق کوهستانی بوده و جاده کرج- چالوس از این خطر مستثنی نیست. به منظور ارزیابی خطر سنگریزش در مسیر راهها، روشهای متعددی وجود دارد که در این تحقیق از روش محاسبه مخروط افت استفاده شده است. در این روش، متناسب با ابعاد هندسی و شیب دامنه، نحوه حرکت سنگریزش و میزان گسترش و پراکندگی آنها در طول دامنه و در نهایت تأثیری که روی مسیر راه میگذارد، بررسی میشود. با استفاده از دادههای رقومی و با بهرهگیری از نرم افزارهای تخصصی، مناطق مستعد سنگریزش در طول مسیر راه شناسایی شدند. خطر سنگریزش برای شیب دامنهها و برای دو زاویه بحرانی محاسبه شده و نتایج به صورت نقشههای پهنههای خطر سنگریزش ارائه شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که خطر سنگریزش رابطه مستقیمی با شیب دامنههای سنگی و شرایط توپوگرافی آن دارد. همچنین نوع سنگ در گسترش و شکلگیری جابهجایی سنگریزشها نقش مهمی ایفا میکند.
کلیدواژهها