مهدی فرنقی؛ علی منصوریان
چکیده
دادههای مکانی دقیق و بهنگام نقش بنیادین در برنامهریزی و مدیریت بحران ایفا مینمایند. با این وجود در حال حاضر دسترسی به دادههای مکانی و استفاده سریع و آسان از آنها در تصمیمگیریها با مشکلات بسیاری روبهرو است. ترکیب خودکار سرویسهای مکانی میتواند به عنوان یک راهکار جامع برای بهبود روال تصمیمسازی و تصمیمگیری در مدیریت ...
بیشتر
دادههای مکانی دقیق و بهنگام نقش بنیادین در برنامهریزی و مدیریت بحران ایفا مینمایند. با این وجود در حال حاضر دسترسی به دادههای مکانی و استفاده سریع و آسان از آنها در تصمیمگیریها با مشکلات بسیاری روبهرو است. ترکیب خودکار سرویسهای مکانی میتواند به عنوان یک راهکار جامع برای بهبود روال تصمیمسازی و تصمیمگیری در مدیریت بحران مطرح شود. این نوشتار بر آن است تا با ارایه راهحلی اجرایی به منظور فراهم آوردن امکان انجام پردازشهای پیچیده مکانی با استفاده از ترکیب خودکار سرویسهای مکانی فرایند برنامهریزی مدیریت بحران را بهبود بخشد. بر این اساس سرویسهای مکانی، که توسط سازمانهای مختلف توسعه دادهشده، به صورت نحوی و معنایی تشریح شده و در بستر زیرساخت ملی داده مکانی پیادهسازی میشوند. این سرویسها در ادامه متناسب با نیاز کاربران با استفاده از الگوریتمهای برنامهریزی هوش مصنوعی با یکدیگر ترکیب شده و پردازشهای مورد نیاز را اجرا میکنند. روش ارایه شده با استفاده از یک مورد اجرایی در زمینه ایجاد نقشه پهنهبندی خطر زمینلغزش راستآزمایی شده است.
پرویز گرایی؛ کریم سلیمانی؛ سید رمضان موسوی؛ عطا اله کاویان
چکیده
در حوزههای شمالی ایران ترکیب عوامل طبیعی و انسانی باعث تشدید پدیده زمینلغزش و خسارات زیاد ناشی از آن شده است. لزوم بررسی و تحقیق در خصوص این پدیده، عوامل مؤثر در وقوع آن و همچنین شناسایی مناطق حساس برای پیشگیری یا اجتناب از خسارات ناشی از آن به خوبی احساس میشود. در مراحل اولیه این تحقیق، پس از بررسیهای میدانی، مرور مطالعات انجام ...
بیشتر
در حوزههای شمالی ایران ترکیب عوامل طبیعی و انسانی باعث تشدید پدیده زمینلغزش و خسارات زیاد ناشی از آن شده است. لزوم بررسی و تحقیق در خصوص این پدیده، عوامل مؤثر در وقوع آن و همچنین شناسایی مناطق حساس برای پیشگیری یا اجتناب از خسارات ناشی از آن به خوبی احساس میشود. در مراحل اولیه این تحقیق، پس از بررسیهای میدانی، مرور مطالعات انجام شده در مناطق مشابه با حوزه لاجیم رود، استفاده از افراد بومی و تکمیل پرسشنامهها، عوامل مؤثر اولیه در وقوع زمین لغزشهای منطقه تشخیص داده شدند. سپس لایههای اطلاعاتی مربوط به این عوامل در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی تهیه شد. به منظور کمی کردن عوامل و وزندهی آنها از درصد سطح لغزش یافته در واحدهای مختلف استفاده شد و تجزیه و تحلیل آماری رگرسیون چند متغیره با استفاده از روش گام به گام انجام گرفت که در نهایت مدلی با حذف عامل ارتفاع برای منطقه ارائه شد و عوامل زمینشناسی، کاربری اراضی، شیب و فاصله از جاده به ترتیب بیشترین تأثیر را دارا بودند، و حوزه آبخیز لاجیم رود با استفاده از مدل به دست آمده از نظر خطر وقوع زمین لغزش پهنهبندی شد. در پایان برای ارزیابی درستی مدل و نقشه پهنهبندی، مدل به دست آمده را برای حوزه آبخیز مجاور (حوزه ورکی) که از بسیاری لحاظ مشابه حوزه لاجیم رود بود به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که بیشترین سطح لغزش یافته در حوزه ورکی در پهنه بسیار پر خطر و خطرناک که با مدل بهدست آمده از حوزه لاجیم رود پهنهبندی شده است اتفاق افتاده است. بنابراین درستی مدل پیشنهادی برای منطقه مورد مطالعه مورد تأیید است.