بررسی ساختار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با هدف ارائه مدل مطلوب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،تهران، ایران.

2 سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران

چکیده

ساختار سازمانی به همراه اهداف، تکنولوژی، و منابع انسانی جزء ارکان اصلی هر سازمانی محسوب می­شوند. شناخت و بررسی این عامل سرآغاز تحولات بنیادی­تر جهت افزایش توانمندی­های هر سازمان است. بنابراین در تحقیق کنونی، ساختار سازمانی سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی ایران با هدف شناسایی وضعیت موجود و ارائه الگوی ساختاری مناسب مورد بررسی قرار گرفته است. برای دستیابی به این هدف، نخست ادبیات تحقیق مرتبط با موضوع، بررسی و سپس از روش تحقیق کیفی در پاسخ به سوال اصلی تحقیق استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات لازم، سه روش مطالعات کتابخانه­ای، مصاحبه با خبرگان سازمان، و بررسی­ ساختار 45 سازمان زمین­شناسی در دیگر کشورها مورد استفاده قرار گرفته­ است؛ یافته­های حاصل از بررسی تطبیقی ساختارهای سازمانی نشان می­دهد که میانگین تعداد سطوح موجود در سلسله مراتب سازمانی سازمان‌های زمین‌شناسی کشور‌های منتخب 08/3 و میانگین تعداد بخش های اصلی موجود در سطح عالی سازمان برابر 4/6 است. این اعداد در سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی ایران به ترتیب برابر با 3 و 11 است. به علاوه حدود 78/0 درصد از سازمان­های زمین‌شناسی در سطح جهان از بخش بندی مبتنی بر وظیفه استفاده می­کنند. در این پژوهش با توجه به یافته­های تحقیق، یک الگوی مطلوب ساختار سازمانی برای سازمان زمین­شناسی و اکتشافات معدنی کشور ارائه شده است؛ ساختار پیشنهادی برای سازمان نوعی ادهوکراسی بوده و مهم‌ترین تغییرات پیشنهادی در ساختار فعلی سازمان شامل جداسازی دو بخش نهادی و فنی، استفاده از ساختار ماتریسی برای بخش­های پروژه­ای، تغییر در ماهیت جریان مالی و تأمین پروژه­های زمین­شناسی و اکتشافات معدنی و ایجاد واحدی جدید با عنوان مرکز راهبردی پروژه به منظور هماهنگی میان بخش‌های وظیفه‌ای و پروژه­ها در ساختار جدید است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing Geological Survey of Iran’s (GSI) Organizational Structure With a Proposed Ideal Model

نویسندگان [English]

  • T. Roshandel Arbatani 1
  • A. Gharagozlou 2
  • H. Khastar 1
  • A. Aazami 1
1 Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Geological Survey of Iran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Organizational structure, along with goals, human resources and technology, is among the major elements of an organization. Hence, its study and analysis lead to more fundamental transformations and finally increase of organizational capabilities.
In current research, organizational structure of Geological Survey of Iran (GSI) is studied and analyzed, aiming to identify the GSI status quo and provide it with an ideal structural model. To achieve desirable goals, an extensive literature review has been carried out. Then, a qualitative research methodology has been adopted and relevant data have been collected. All data have been triangulated using three different procedures: library research, conducting interviews with GSI skilled experts and studying on the organizational structures of 45 geological surveys. The comparative study on the structures of geological surveys has shown that the average number of levels in organizational hierarchy is 3.08 and the average number of major departments at the top organizational level is 6.4. These numbers for GSI                are respectively 3 and 11.  Furthermore, about 78% of geological surveys in the world use functional departmentation.
With the help of the findings of this study, an adhocratic organizational structure has been suggested for GSI. Furthermore, some changes have been proposed to the current structure of GSI, such as separation of institutional and technical sections and use of matrix departmentation for project-based departments. To practically enjoy new structure, some changes to the nature of financial processes and establishment of a project management center for coordination of activities in project-based and functional departments have been suggested too.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Structure
  • Geological Survey of Iran
  • Matrix departmentation
  • Adhocracy

کتابنگاری

کره‌ای ، م.ت.، 1387- چالش‌های جهانی سازمان‌های زمین شناسی. سخنرانی به مناسبت سال جهانی سیاره زمین، سازمان زمین شناسی واکتشافات معدنی کشور، تهران، ایران.

 

References

Aarabi, S.M., 1997- Designing organizational structure, cultural research bureau.

Alvani, S.M., 2006- General Management, Ney publication.

Barney, J.B. & Ricky W.G., 1992- The Management of Organization. Boston: Houghton Mifflin company.

Bunge, M., 1976- A world of systems. Reidel, Dordrecht.‎

Carrier, C.,1996- Intrapreneurship in small businesses: an exploratory study, Entrepreneurship: Theory & Practice, 21(1): 5-21.

Caruana, A., Ewing, T.M. & Ramaseshan, B., 2002- Effects of some environmental challenges and centralisation on the entrepreneurial orientation and performance of public sector entities, The Service Industries Journal, 22(2): 43-58.

Covin, J.G. & Slevin, D.P., 1990- Judging entrepreneurial style and organizational structures: How to get your act together, Sloan Management Review, 31: 43-53.

Daft, R.L., 1991- Organization Theory and Design, Third Edition: West publishing company.

Dessler, G., 1986- Organization Theory. New Jersey: Prentice –Hall Inc.

Dessler, G., 1998- Management. Englewood Cliff Prentice-Hall.

Entrepreneurship: Theory & Practice, 15(4): 49-65.

Fredrickson, J.W., 1996- The strategic decision process and organizational structure. Academy of Management Review. 11(2).

Fry, L.W. & Slocum, J.W., 1984- Technology, structure and work group effectiveness. Academy of Management Journal. 27(2).

Hasse-Biber, S.N. & Leavy, P., 2004- Approaches to Qualitative Research. New York: Oxford University Press.

Hatch, M.J., 2006- Organization theory: modern, symbolic-interpretive, and post-modern (translated to Persian by Hasan Danaei Fard). Afkar Publication.

Hodge, B.J. & Anthony, W.P., 1991­- Organization Theory, Forth edition. Allyn and Bacon Inc.

Kvale, S., 1996- Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.

Maykut, P. & Morehouse, R., 1994- Beginning qualitative research: A Philosophic and practical guide. London: The Falmer Press.

Miles, M.P. & Arnold, D., 1991- The relationships between marketing orientation and entrepreneurial orientation.

Ministry of Industry and mine. Geological Survey of Iran’s organization: Introduction, vision, strategy, and goals.

Mintzberg, H. & Hyden, V.L. 1999- Organic graphs: Drawing How Companies Really work, Harvard Business Review, September– October: 87-94.

Mintzberg, H., 1979- The structuring of organization. Englewood Cliff, NJ: prentice-Hall.

Mintzberg, H., 1989- Mintzberg on management, inside our strange world of organization. The Free press.

Morris, M. H. & Trotter, J. D., 1990- Institutionalizing entrepreneurship in a large company: a case study at AT&T, Industrial Marketing Management, 19(2): 131-9.

Robbins, S.P., 1987- Organization Theory. New York: prentice-Hall.