نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده علوم ، دانشگاه تبریز

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه

3 سازمان حفاظت محیط زیست، موزه تاریخ طبیعی ایران

چکیده

سازند غیررسمی مراغه در دامنه سهند گسترش زیادی دارد. این سازند از نظر سنگ‌شناسی و رخساره رسوبی به دو عضو زیرین و بالایی تقسیم می‌شود: عضو زیرین در منطقه مردق تا آغاجری شامل تناوبی از مارن، توف، ماسه‌سنگ توفی و دارای چندین افق فسیل مهره‌دار است. عضو بالایی گسترش و ستبرای زیادی نسبت به عضو زیرین دارد و در این عضو، لایه‌های توفی افزایش می‌یابد که دارای دیاتومیت و آثار فسیل ماهی است. در دره گرگ در شمال روستای مردق چهار سایت زمین‌شناسی حفاری شد و فسیلهای متنوعی از مهره‌داران کشف و استخراج شد. از فسیلهای یافت شده در این پروژه می‌توان به دندان اسب، عاج فیل ماستودونت، عاج فیل فیومیا، دندان میمون و نیز قطعاتی از اسکلت فیل، گوزن، آهو، هیپاریونها و غیره اشاره کرد. توالی سازند مراغه حاصل ته‌نشینی رسوبات رودخانه‌ای، مردابی، دریاچه‌ای و دشت سیلابی است و با توجه به مجموعه فسیلی یافت شده همچون انواع هیپاریونها و مقایسه آنها با فسیلهای دیگر نقاط جهان، سن 5/12  تا 5/7 میلیون سال پیش را می‌توان برای زمان تشکیل رسوبات منطقه در نظر گرفت.  

کلیدواژه‌ها

پرتو آذر، ح.، 1366-  چینه‌شناسی افق استخوان‌دار سازند مراغه، انتشارات سازمان زمین‌شناسی کشور، گزارش داخلی.
پور ابریشمی، ز.، 1384-  مطالعه، اکتشاف، استخراج و بازسازی فسیل مهره‌داران منطقه مراغه و ورزقان، سازمان حفاظت محیط زیست، گزارش داخلی.
 

References

Berner, R. L., 1985a- Systematic and evolutionary relationships of hypparionine horses from Maragheh Iran (Late Miocen, Turolian age). Palaeovert., Mont pellier, v. 15(4), P. 173-269.
Pireteau, J., 1958- Traste de paleontology, Tome VI, Paris (VI).